Tanuljunk a krízisből: Meg kell erősíteni a szociális piacgazdaságot
(Berlin, 2010. május 20.) Az összbevételek csökkenése, de stabil foglalkoztatási helyzet: Ezek jellemezték a német középosztály helyzetét az elmúlt évben. Az összbevételek, a forgalom összességében 4,9 %-al csökkent, a foglalkoztatás 0,3 %-os csökkenés mellett alapvetően stabilnak mondható. 2010-ben csak arról lehet szó, hogy tartani lehet az egyébként már magas munkanélküliségi rátát, de csak akkor, ha a belső piaci helyzet stabilizálására bejelentett intézkedéseket végre is hajtják és azok ténylegesen hatni fognak. Ez áll a „Középosztály Munkaközössége” elnevezésű német szervezet 2010-es évre vonatkozó jelentésében, amelyet 2010. május 20-án Berlinben hoztak nyilvánosságra.
A jelentésben megfogalmazott számok és értékelések konjunktúra felméréseken alapulnak. Ezeket a felméréseket a „Középosztály Munkaközössége” elnevezésű csúcsszervezethez csatlakozott csúcsszervezetek végezték el, amelyek a kereskedelem, az ipar, a kézműipar és a vendéglátó ipar vállalkozásait képviselik országos szinten. Emellett a hitelintézeti országos szövetségek előrejelzéseit is figyelembe vették a jelentés összeállításakor. A jelentés címe: „Tanuljunk a krízisből: Erősítsük meg a szociális piacgazdaságot! „ A kilenc országos középosztályt képviselő szervezet, a munkaközösség tagjai, már a címmel is világossá szerették volna tenni: a pénzügyi és gazdasági válság, az euró jelenlegi válsága nem a piac gazdaság csődjére, hanem hiányzó szabályozásokra és politikai hibákra vezethető vissza. Ennek a megállapításnak az alapján lehet csak helyes következtetéseket levonni.
„ A középosztály a német szociális piac gazdaság alapja és sikerének záloga. A szociális piac gazdaságnak köszönhetően tudnak a középosztály vállalkozásai az egész közösség jólétéhez hozzájárulni”- hangsúlyozta a jelentésben Otto Kentzler, a Német Kézműipari Központi Szövetség ZDH elnöke és Heinrich Haasis, a Német Takarék Bankok és Giroszövetségek DSGV elnöke.
Haasis hangsúlyozta: a fenntartható gazdasági fejlődésnek és a gazdaság sikerének nélkülözhetetlen előfeltétele, hogy a vállalkozások a hitelforrásokhoz való megfelelő hozzáférés mellett megfelelő és stabil saját tőke háttérrel is rendelkezzenek. „ A takarék és szövetkezeti bankok a maguk taghátterével fontos szerepet játszanak abban, hogy a saját tőkét figyelembe vevő és ahhoz közel álló finanszírozást nyújtsanak a középosztály vállalkozásai számára”- mondta Haasis. A Középosztály Munkaközössége jelentésében azt is világossá tette, hogy az államháztartás halaszthatatlan konszolidálásával össze kell kapcsolni és azonos súllyal kell figyelembe venni a hosszú távra szóló, a gazdaság egész szerkezetét érintő adó könnyítést, és ennek szakszerűen és törvényszerűen követnie kell a konszolidálási lépéseket. Tekintettel az államháztartás helyzetére, a politikának világosan meg kell mondania, milyen területeken akar csökkenteni és mik a prioritásai ebben. Kentzler ZDH elnök kihangsúlyozta: „ Oda és csak oda kell beruháznunk, ahol ezek a beruházások többlet eredményeket hozhatnak, még pedig jobb képzés, több munkahely és növekvő adó bevételek formájában, vagy a klíma védelem területén.”
A Középosztály Munkaközösség 2010-es éves jelentésének főbb pontjai a következők voltak:
· A pénzügyi piacok válsága és a globális recesszió mély nyomokat hagytak a német középosztályban. A legmélyebb ponton 2009 közepe felé túlléptek, de ehhez jelentős állami beavatkozások és stabilizálási intézkedések is kellettek. A gazdaság további rendbetétele és stabilizálása mindenképpen hosszú és nehéz folyamat lesz.
· Jóllehet a munkanélküliség messze nem növekedett olyan mértékben, mint attól korábban féltek, a tény az, hogy a munkanélküliség ebben az évben is tovább növekszik annak ellenére, hogy megkezdődött az össz gazdaság területén egy megnyugvási folyamat.
A jelentés megadja a Középosztály Munkaközösségéhez csatlakozott, és a jelentés kialakításában résztvevő szervezetek nevét, elérhetőségét és azokat a referenseket, akik a jelentéssel kapcsolatban megkereshetők. Ezek a következők:
A Nagykereskedelem, a Külkereskedelem és a Szolgáltatások Országos Szövetsége /Bundesverband Großhandel, Außenhandel, Dienstleistungen (BGA)/
André Schwarz
Am Weidendamm 1A
10117 Berlin
Tel.: 030/5 90 09 95 21
Internet: www.bga.de
A Német Volksbankok és Raiffeisenbankok Országos Szövetsége /Bundesverband der Deutschen Volksbanken und Raiffeisenbanken (BVR)/
Melanie Schmergal
Schellingstraße 4
10785 Berlin
Tel.: 030/20 21 13 20
Internet: www.bvr.de
Német Hotel és Vendéglátó Szövetség /Deutscher Hotel- und Gaststättenverband (DEHOGA Bundesverband)/
Stefanie Heckel
Am Weidendamm 1A
10117 Berlin
Tel.: 030/72 62 52 32
Internet: www.dehoga.de
A Német Ipari és Kereskedelmi Kamarák és Szakmai Szervezetek Szövetsége /Deutscher Industrie- und Handelskammertag (DIHK)/
Ute Brüssel
Breite Straße 29
10178 Berlin
Tel.: 030/20 30 81 602
Internet: www.dihk.de
Német Raiffeisen Szövetség /Deutscher Raiffeisenverband e. V. (DRV)/
Monika Windbergs
Pariser Platz 3
10117 Berlin
Tel.: 030/85 62 14 43
Internet: www.raiffeisen.de
Német Takarék Bank és Giro Szövetség /Deutscher Sparkassen- und Giroverband (DSGV)/
Stefan Marotzke
Charlottenstraße 47
10117 Berlin
Tel.: 030/20 22 51 15
Internet: www.dsgv.de
Német Kereskedelmi Szövetség Egyéni Kereskedelem / Handelsverband Deutschland - Der Einzelhandel (HDE)/
Kai Falk
Am Weidendamm 1A
10117 Berlin
Tel.: 030/72 62 50 60
Internet: www.hde.de
Német Kézműipari Központi Szövetség /Zentralverband des Deutschen Handwerks (ZDH)/
Alexander Legowski
Mohrenstraße 20/21
10117 Berlin
Tel.: 030/2 06 19 370
Internet: www.zdh.de
Együttműködő Ipari Csoportok Központi szövetsége /Zentralverband Gewerblicher Verbundgruppen e. V. (ZGV)/
Julia Saalmann
Am Weidendamm 1A
10117 Berlin
Tel.: 030/59 00 99 661
Internet: www.zgv-online.de
Az alábbiakban röviden összefoglaljuk, mi is a Középosztály Munkaközössége , a fenti szervezetek milyen célkitűzésekkel fogtak össze és milyen szerepet kívánnak játszani a német gazdaságban és társadalomban.
A középosztálynak szüksége van egy erős lobby tevékenységre: ehhez a közép osztályhoz tartozik 3,4 millió kis és közép vállalkozás, amelyek a munkavállalók 70 %-át foglalkoztatják és a tanulók 80 %-ának biztosítják a gyakorlati és szakmai elméleti képzését.
Ezeket a vállalkozásokat általában maguk a tulajdonosok vezetik, és mint családi vállalkozások generációkon átívelően gyökereznek a saját régiójukba.
A lobby tevékenység az alábbi területeken valósul meg:
A középosztály politikai érdekvédelme
A középosztály igen sokszínű ezért szövetkeznie kell, hogy érdekeit érvényesíteni tudja. A nagyobb és legnagyobb vállalatok képesek a másik oldalon arra, hogy speciális érdekeik akár személyes utakon is meghallgatásra találjanak.
Ebben az értelemben fogtak össze a fenti szervezetek és együttesen lépnek fel a politika és a kormány felé olyan gazdasági keretfeltételek érdekében, amelyek a középosztály helyzetét könnyítik Németországban, biztosítják és erősítik versenyképességüket, foglalkoztatási képességüket és technológiai megújulásukat.
A középosztály munkaközössége középosztály politika alatt alatt nem azt érti, hogy ezeknek a vállalkozásoknak az érdekeit folyamatosan hozzá kell igazítani a nagyvállalkozások jogos érdekeihez. De azt sem szeretné, ha a középosztály politikát félreértenék és egy „védőkerítés” politikának tartanák. Sokkal inkább egy olyan gazdasági és társadalmi politikáról van szó, amely a szociális piac gazdaság vezér elveihez igazodik, hatékony és amelyből minden vállalkozás hasznot húzhat. Ha az elmúlt évtizedek gazdasági súlypontjait nézzük, ennek a középosztály politikának mindenképpen kell olyan újrarendezési elemeket tartalmaznia, amelyeket a középosztály elvár és követel.
Adópolitika: A teljesítménynek mindenki számára nyereséget kell hoznia, függetlenül a vállalkozás nagyságától és jogi formájától. Az adópolitika nem veheti egyoldalúan figyelembe csak a globális versenyben résztvevő nagy tőketársaságok- egyébként önmagában jogos- érdekeit. Sokkal inkább kell az adó politikának arról gondoskodnia, hogy a főleg egyéni vállalkozási formában tevékenykedő középosztálybeli vállalkozások finanszírozási bázisa erősödjön.
Szociális politika: A középosztálybeli vállalkozások termelési és szolgáltatási tevékenysége igen nagy munka intenzitású. Ezért nagy mértékben érintik őket a szociális biztosítási rendszerek költségei, különböző szociális járulékok formájában. Ezért a szociálpolitikai reformoknak ezeket a költségeket gyorsan és érdemben csökkentenie kell és egy második lépcsőben ezeket a költségeket, figyelembe véve a törvénybeli betegbiztosítási törvényeket, függetleníteni kell a munkaviszony meglététől vagy meg nem létéről.
Munkaerőpiaci politika: A munkaerő piaci politikában a hangsúlyt mindenek előtt az elsődleges munkaerő piac és a szabályos foglalkoztatási viszonyok megerősítésére kell helyezni. Tehát nem különböző hatás nélküli foglalkoztatási terápiákat kell drága pénzen, és így végül a vállalkozások pénzén végre hajtani, amelyekből ráadásul tömeges kiszorítási eljárások következnek a privát vállalkozások és a szabályos foglalkoztatási viszonyok számára.
A bürokrácia leépítése: Mindenek előtt a munkajog területén / de nem csak ott/ korlátozza a túlszabályozás és a bürokrácia a kis és középvállalkozások lehetőségét abban, hogy rugalmasabban tudjanak alkalmazkodni a megváltozott piaci feltétel rendszerekhez. Ez a foglalkoztatási képességük terhére megy és ezért sürgősen változtatni kell ezen.
Képzés: A középosztály politikai célja a képzésben minőségi szakemberek biztosítása a jövő számára. ehhez egy rugalmas szakképzési rendszer kell, amely egy megbízható közismereti a szakmai alapképzésen nyugszik. Csak a foglalkoztatottak és a tulajdonosok átfogó képzése biztosíthatja Németország számára a minőséget és a technológiai megújítási képességet a globális versenyben, és csak ezzel lehet a magas szociális szintjét fenntartani.
A Középosztály Munkaközösségének megjelenési fórumai
A munkaközösségben együttműködő szövetségek a kis és közép vállalkozásokat képviselik a kereskedelemből, a kézműiparból, a szolgáltatási szektorból, a gasztronómia és hotelszolgáltatások területeiről. Emellett megjelennek itt a takarék és szövetkezeti bankok szövetségei, amelyek a középosztály legfőbb finanszírozói.
Annak alapján, hogy nagy számban képviselik a munkaközösség tagjai a középosztálybeli szakmai szervezeteket, és hogy a tagvállalkozások széles körben bekapcsolódnak a vélemény alkotásba, a munkaközösség átfogó bázisra és szakmai kompetenciára támaszkodhat a középosztálybeli érdekek megjelenítésekor.
Egy központi megjelenési fórum a 2003 óta kiadott éves jelentés, amelyet mindig egy parlamenti képviselők estjén mutatnak be.
A közös fellépés még más eszközökkel is történik:
A www.arbeitsgemeinschaft-mittelstand.de honlapon megjelennek közös anyagok és ez egy interaktív honlap.
Az anyagok tartalmi kidolgozását és fejlesztését a munkaközösség közgazdász fóruma végzi, amely a szakma specifikus munkálatokat is koordinálja az egyes munkacsoportokban.
Fontos platformot jelent továbbá a kommunikációs munka is, amely láthatóvá teszi ezeknek a szervezeteknek a véleményét és az együttműködésük tartalmát a politika és a társadalmi nyilvánosság felé.
A munkaközösség véleményének megjelenítését szakmailag egyeztetett szempontok alapján turnusonként váltakozóan látják el a résztvevő szervezetek képviselői. Ugyanígy mindig más szervezet rendezi a parlamenti estet is, amelyen dokumentálják az együttműködés tényét.
A munkaközösség kifejezett céljai közé tartozik a középosztály érdekképviseletének megjelenítése európai színtéren is. Ezért a munkaközösség tagjainak brüsszeli képviseletei is intenzíven együttműködnek, és az együttműködés kiterjed a meglévő európai szövetségekben meglévő jelenlétekre is.
Fordította: Solti Gábor