EU információk

EU HÍRLEVÉL 2009/07 Német felmérés a kézműipar megítéléséről

A német kézműipar képe a társadalomban

2008-ban az egyik legnevesebb társaság, a berlini Szociális Kutatásokkal és Statisztikai Elemzésekkel Foglalkozó Intézet a német kézműipar megrendelésére országos felmérést végzett a német társadalomban arról, hogy milyen kép él jelenleg a kézműiparról, az iparos szakmákról, a szakmák elismertségéről a különböző korosztályoknál. A felmérés azt a felismerést hozta, hogy a társadalomban a kézműipart, az iparos tevékenységet nem kezelik azon a szinten, mint amilyet valójában betölt. Vagyis a kézműipar a társadalomban sokkal fontosabb szerepet játszik, mint ahogyan azt a polgárok ma gondolják. Ez főleg a fiatalabb korosztályoknál látható, amelyek pedig a jövőben a kézműipari szakmák utánpótlását kellene, hogy jelentsék.

A felmérés tartalmazott negatív és pozitív megállapításokat. A negatívnak értékelhető megállapítások:

-          Az össznépesség kb. 36 %-a hallott vagy olvasott egyáltalán valamit a kézműves, az iparos tevékenységről. 64 % nem tudott semmit. Azok közül, akik hallottak valamit, 8% hallott pozitívumot, 18% negatívumot és 10% semleges dolgot.  A 14-18 év közötti korosztálynál csak 11% hallott valamit.

-          A kézműipart 1989-ben a megkérdezettek 76%-a tartotta drágának, ez az arány 2008-ra 81%-ra növekedett (5%-os növekedés). 1989-ben 38% mondta azt, hogy a kézműipar rosszul fizet, ez a vélemény 2008-ra 65%-ra módosult (27%-os növekedés). 1989-ben 22% vélekedett úgy, hogy a kézműiparnál bizonytalanabbak a munkahelyek, 2008-ban 57% érezte így (35%-os növekedés). 1989-ben 34% vélte, hogy a kézműiparnak alacsony a szociális elismertsége, 2008-ban már 50% látta így (16%-os növekedés). Ezeken az adatokon belül a 14-18 éves korosztály megítélése lényegesen rosszabb főleg abban a kérdésben, hogy csökkent a kézműipar társadalmi elismertsége, és a legmagasabb értékeknél van abban kérdésben, hogy rosszul fizet és bizonytalanok a munkahelyek.

-          Az egyes ágazatok gazdasági fontosságánál 86% a nagyipart, 85% a kereskedelmet, 78% a szolgáltatásokat, 70% a kézműipart és 49% az állami tevékenységet ítélte meg fontosnak. Ezen belül azonban a 14-18 éves korosztálynál a 70%-os kézműipari szám alig haladja meg az 50%-ot.

-          Arra a kérdésre, hogy vonzó-e a kézműiparnál dolgozni, a nyugdíjasok 73%-a, a tanulók 48%-a adott pozitív választ.

-          Arra a kérdésre, hogy milyen területen dolgoznának vagy tanulnának a legszívesebben, az összlakosság 26%-a választaná a kézműipart, 27%-a a szolgáltatási szektort, 27%-a az állami és közhivatali állásokat, 15% a nagyipart és 11% a kereskedelmet. Ha azonban megnézzük, hogy milyen választ adott erre a 14-18 éves korosztály, akkor ott már csak 19% választaná a kézműipart, 24% a szolgáltatásokat, 20% az állami és közhivatalt, 19% a nagyipart és 28% a kereskedelmet.

Természetesen igen sok pozitív megállapítás is történt a kézműiparral kapcsolatban a felmérés során:

-          A megkérdezettek 95%-a vélte úgy, hogy a kézműipar örömet okoz a munkában, 93%-a gondolta, hogy jó kereseti lehetőségeket jelent, 91% szerint minőségi, magas értékű munkát állít elő, 87% szerint jó továbbképzési lehetőségei vannak, 85% szerint jó felemelkedési lehetőséget jelent, 80% szerint önálló munkavégzésre ad lehetőséget, 77% az állandó kapcsolati lehetőséget emelte ki az emberekkel, 73% az alkotó munkavégzésre utalt, 71% a felelősségteljes munkavégzést emelte ki. Csak 43% gondolt arra a lehetőségre, hogy vállalkozást kellene alapítani.

-          Arra a kérdésre, hogy milyen a kézműipar, 90% válaszolta azt, hogy barátságos, 83% szerint gondoskodó, 80% szerint egyénileg foglalkozik az ügyfelekkel, 79% szerint megbízható, 73% szerint haladó gondolkodású és 73% szerint változatos. Ezek az értékek szinte mindegyike magasabb, mint 1989-ben, kivéve két területet, a haladó gondolkodást és a változatosságot. Ezen a két területen a megítélés kissé romlott.

Végül néhány adat arról, milyen kép él a társadalomban a kézműiparról:

-          83% szerint a kézműipar büszke lehet arra, amit létrehoz, 74% szerint jól elérhető a fogyasztók számára, 73% szerint megőrizte a tradicionális értékeit, 73% szerint szimpatikus, 67% szerint minőségileg magas értékű munkát végez, 63% szerint elkötelezett és szorgalmas munkatársai vannak, 63% szerint a jövő felé forduló, 60% szerint szociálisabb gondolkodású, mint a nagyvállalatok, 57% szerint túl drága.

Ha azonban megvizsgáljuk a 14-18 éves korosztály válaszait ugyanezekre a kérdésekre, a százalékok 10-20%-kal alacsonyabbak. Az ifjúság kiugróan negatívabb választ adott a jövő felé forduló és a szimpatikus kérdésekre és lényegesen nagyobb arányban drágának tartja a kézműipart.

 

-          55% látta úgy, hogy a kézműipar társadalmi felelősséget vállal magára, 51% szerint van köze a modern technikához, 50% szerint kínál emberibb munkakörülményeket, mint más gazdasági ágazatok, 48% szerint gyors és megbízható, 39% szerint segít a környezetet megvédeni, 38% szerint jók az árai, 26% szerint kínál jó kereseti lehetőségeket és 13% szerint régimódi.

A 14-18 éves korosztály megítélése azonban itt is 10-20%-kal negatívabb. Lényegesen negatívabban ítélték meg a kézműipart abban, hogy van-e valami köze a modern technikához, hogy részt vesz-e a társadalmi felelősségvállalásban, hogy védi-e a környezetet. Ugyanakkor egy ponton érdekes módon az átlagnál némileg pozitívabb a véleményük: úgy érzik jobbak a kereseti lehetőségek. De ezt is csak összességében mintegy 30% látja így.

-          Arra a kérdésre, hogyan látják a kézműipart, mint gyakorlati képzőt, 60 % válaszolt úgy, hogy egy kézműipari szakmával az embert elismerik a társadalomban, 52% szerint kínálnak ezek a szakmák jó kilátásokat a jövőre, 35% szerint talál valaki a kézműipari kiképzés után biztosan munkahelyet, 27% szerint tanítja meg a kézműipar, hogyan lehet vállalkozást alapítani, 10% szerint nem kell ma kézműipari szakmát tanulni.

A 14-18 éves korosztály válaszai mindenhol negatívabbak. A fiatalok között lényegesen többen látják úgy, nem ismeri el a társadalom a szakmákat, nincsenek jó jövő kilátások, ha valaki szakmát tanul, nem talál munkahelyet és így nem kell szakmát tanulni.

 

Ezek az adatok a német kézműipart a helyzet alapos átgondolására késztették. Látható, hogy az egész társadalom kis mértékben rendelkezik információkkal a kézműiparról, az elképzelések nagy része nem felel meg a valós helyzetnek és különösen drámai a kép a fiatalabb korosztályoknál. Míg a kézműipar valós társadalmi és gazdasági szerepe meghatározó, addig az erről alkotott társadalmi kép ezt nem tükrözi vissza. Így az emberek, a családok és főleg az ifjabb korosztályok egyáltalán nem ismerik a kézműipari tevékenység hasznosságát, társadalmi fontosságát, foglalkoztatási szerepét, képzési szerepét, vagy ezt messze alábecsülik. Ezek a tendenciák az elmúlt 10 évben felerősödtek. Ehhez jönnek még a demográfiai problémák is, a fiatalabb korosztályok tényleges csökkenése. Ez a tendencia azt jelenti, hogy a társadalom egyre nagyobb része fordul el a kézműipartól, miközben minden nap használja és igénybe veszi, csak nem tudja, hogy az kézműipar.

A német kézműipar szerint ezt a káros tendenciát nem lehet tétlenül nézni. Tenni kell azért, hogy a társadalomban, főleg a fiatalabb korosztályokban ismét helyes kép alakuljon ki a kézműiparról. Kihangsúlyozták azonban, hogy a társadalom jelentős részének pozitív véleménye van a kézműiparról, erre kell a jövőben alapozni.

A német kézműipar az elérendő célokat az alábbiakban határozta meg:

-          A kézműipart gyorsan és jelentős mértékben láthatóbbá kell tenni a társadalom számára

-          A gazdasági jelentőségét, a sokoldalú szerepét be kell mutatni

-          Súlyát növelni kell a politikánál és a médiánál

-          Meglepő érvekkel fel kell kelteni az ifjúság kíváncsiságát a kézműipar iránt

-          A kézműipar fogalmát össze kell kötni a modern technológia és jövő iránti érzékenység fogalmakkal

-          A képzés vonzerejét növelni kell

-          Az árak és a teljesítmények minősége közötti kapcsolatot érthetőbbé kell tenni

-          Büszkeségre, öntudatra kell ébreszteni a kézműipart, erősíteni a motivációt.

-          Javítani kell a decentralizált és szakmairányú kezdeményezések keretfeltételeit

 

A Német Kézműipari Központi Szövetség egy munkabizottságot hívott életre és eldöntötte, hogy országos kampányt indít a kézműipar társadalmi megítélésének javítására. Ebben csak követte a francia kézműipar példáját. A francia társadalomban hasonló jelenségek érzékelhetők, ezért a francia kézműipar már ezt megelőzően megindította országos kampányát „L’Artisanat - Premiere Entreprise de France”, A kézműipar - Franciaország legnagyobb vállalkozása jelszóval. A kampányt tíz évre tervezik, és évente mintegy 10 millió eurót fordítanak a kampány céljaira.

A német hasonló kampány 2010. január 01-én kezdődik, és évente kb. ugyanekkora összeget fordítanak a kézműipar megítélésének javítására. A kampány részletei most vannak kidolgozás alatt.

Az a tény, hogy az EU két vezető hatalmának kézműipara sürgős tennivalókat lát a társadalmi kommunikáció területén a kézműipar érdekében arra figyelmeztet: Magyarországon is fel kell mérni a valóságot és ki kell jelölni a tennivalókat. A IPOSZ, mint a magyar családi és mikro vállalkozások legnagyobb országos képviselője, különböző szinteken mindig is foglalkozott a fent említett problémákkal, de nem jött még létre egy kommunikációs stratégia. Meg kell vizsgálni a magyar sajátosságokat és mérlegelni kell hasonló kampány megindításának feltételeit.



deneme bonusu veren bahis siteleri online casino siteleri 1xbet mobil poker siteleri rulet oyna bonanza siteleri
deneme bonusu veren siteler
casino siteleri
pendik escort
bahis siteleri
deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler
Desi bengali bhabhi homemade xxx sex mms Petite teen hard fucking interracial sex Cute teen blonde has kinky anal sex in thigh high stockings
Deneme bonusu veren siteler
1xbet giriş
ataşehir escort sultanbeyli escort
Deneme bonusu veren siteler
https://joyfulantidotes.com/
tedxpenn.com
tipobet yeni giriş
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler
venüsbet
bahis siteleri
sweet bonanza
casino siteleri
superbetin
betsat deneme bonusu veren siteler
çevrimsiz bonus veren siteler casino siteleri casino siteleri canlı casino
en iyi casino siteleri
deneme bonusu veren siteler
deneme bonusu veren siteler